איך לפתח חשיבה יצירתית בקרב ילדים?

היה זה פאבלו פיקאסו שהכריז שכל הילדים הם אומנים ואילו הקושי הגדול ביותר הוא לאפשר להם להישאר כאלו גם לאחר שהם גדלים, ופה נחדד שחוש היצירתיות בעולם הילדים מאוד חשוב, וזאת כי הוא מביע הליכים מחשבתיים שמובילים ליצירת תוכן בעל משמעות, ואף יצירתיות מסייעת להתעלות מעל קשיים, מעניקה במה לעולם הרגש, משחררת מעצורים ומובילה לחקר שעשוי להוביל למגוון תובנות נהדרות. כיצד אם כן ניתן לפתח את אותו קסם רב ערך? להלן כמה דרכים:

חומרי יצירה

אין דבר שילדים יותר אוהבים לעשות מאשר לעמד מול שלל חומרי יצירה לילדים, וזאת כי אלו מובילים לחקור, להביע את עצמם, לבחון גבולות, לחוש גאווה, להגיע לתגליות, לחדד את תחושת הביטחון וכדומה. מכאן כל שצריך לעשות זה לבחור עבורם מגוון חומרי יצירה שמאפשרים כמה שיותר מרחב עשייה, משמע חומרים שאינם מקבעים לפעולה מסוימת. שנדגים? אין להציב את הילדים מול חוברת צביעה, אלא דפים לבנים ומגוון נרחב של צבעים יתגלו כהרבה יותר אפקטיביים, ואם בין היתר תצרפו לשולחן היצירה גם דפי עבודה, דבק, מדבקות, מספריים, פונפונים, מקלות ארטיק וכדומה, הרי שהחגיגה תהיה הרבה יותר גדולה ומהנה.

האזנה למוזיקה לצד פעילות משלימה

האזנה למוזיקה שאינה משלבת מילים וללא כל מסך בסביבה מניעה את הילדים לדמיין אינספור דברים, כל אחד בהתאם לעולם האסוציאציות הפרטי שלו. מכאן שניתן להשמיע מוזיקה קלאסית ולבקש מהילדים לעצום עיניים. לאחר מכן יהיה נחמד אם כל ילד ישתף על מה הוא חושב שהמוזיקה מדברת. עוד אופציה היא להשמיע מוזיקה ולאפשר לילדים להתנועע במרחב הפתוח, בזמן שיש להם ביד אביזר משלים, למשל רצועת בד שניתן להניע בהתאם למקצב.

חשיבה יצירתית בקרב ילדים

בישול

עולם המטבח הנו עולם קסום עבור הילדים ועל כן אם רק תהיו מוכנים למעט אי סדר, תאפשרו לילדים הנאה מרובה. מה בדיוק עושים? לוקחים כמה מוצרים בסיסיים שמהם ניתן להכין שלל דבר (למשל עגבניות, תירס בקופסת שימורים, קמח, מים, פסטה, שמן וביצים) ופשוט מאפשרים לילדים לתכנן בעצמם מנה טעימה. מה השלב הבא? כמובן שלב ההכנה.

יוצאים לטבע

אם רק תצאו לחורשה הקרובה ותציידו את הילדים עם מצלמה, הם עשויים לגלות יצירתיות מאוד מרשימה. פה נחדד שאין כוונה לומר להם לצלם את הפרה או את ההר, אלא רצוי להכווין אותם לצלם פריטים מיוחדים, ואף לאתגר אותם ליצור קומפוזיציות מורכבות. עוד אופציה נחמדה היא לאפשר להם לאסוף מגוון אלמנטים שמבחינתם הם יפים או מיוחדים (למשל עלי כותרת, עלים יבשים, אבנים, בלוטים, ענפים וכדומה), ומכל אלו להנחות אותם ליצור על פני האדמה תמונה. את התמונה שתיווצר אפשרו להם לצלם, כך שהתמונה תיכנס לאלבום המשפחתי ואילו היצירה עצמה תישאר בטבע כמתנה.

לחופש נולדו

מכאן שלא חסרות דרכים להוביל את הילדים ליצור. לעיתים רק צריך לעצור, להרפות מתבניות מוכרות ולהתמכר לחופש הילדי שמוביל למקומות מופלאים. אפשרו להם ותתמכו בהם, ולעולם אל תבקרו, אלא חבקו ועודדו.